niečo pre nováčikov i skúsených
Nedotáčavé a pretáčavé jazdné vlastnosti vozidla
Nedotáčavé správanie vozidla znamená, že auto má v zákrute tendenciu pokračovať v jazde priamym smerom von z oblúka. Táto vlastnosť je typická pre vozidlá s pohonom prednej nápravy. Výraznejšie sa prejavuje pri verziách s ťažším motorom (najmä dieselovým) a pri minimálnom zaťažení vozidla nákladom či pasažiermi. Nedotáčavosť môže ovplyvňovať aj kvalita použitých pneumatík. Moderné konštrukcie podvozka sa snažia nedotáčavosť minimalizovať a čo najviac sa priblížiť k neutrálnemu správaniu vozidla v zákrutách. Pretáčavé auto má pri neprimeranej rýchlosti v zákrute tendenciu točiť sa okolo vlastnej osi, zadok predbieha predok smerom von zo zákruty. Pretáčavé vlastnosti sú najvýraznejšie pri autách so silným a ťažkým motorom umiestneným vzadu a pohonom zadnej nápravy.
Pre priemerného vodiča je najvhodnejšie auto s predným pohonom a motorom vpredu s mierne nedotáčavými vlastnosťami. Nie je náhoda, že táto koncepcia má na súčasnom automobilovom trhu drvivú prevahu.Pre športovú jazdu je zadný náhon viac vhodný pretože ma niektoré technické prednosti, ktoré sa najviac uplatňujú vo veľkých luxusných limuzínach (Mercedes, BMW, Lexus) a vačšine športových automobilov. Autá so zadným pohonom majú ďaleko presnejšie a citlivejšie riadenie, v rukách skúseneho vodiča sú pri prejazde zákrut rýchlejšie a dá sa s nimi pri dostatočnom výkone driftovat.
Začínajúci nedotáčavý šmyk sa dá v zákrute korigovať miernym pridaním plynu, no ak sa to preženie, situácia sa ešte zhorší. Častejšie sa preto odporúča vyšliapnuť spojku a snažiť sa volantom udržať auto v želanom smere jazdy. Zvládnutie pretáčavého šmyku si vyžaduje skúsené ruky a rýchle kontry volantom proti smeru šmyku.
Opatrenia proti pretáčavému šmyku
1. Pri vynášaní zadnej časti vozu ihneď riadiť proti smeru a prípadne ubrať plyn
2. Šmyk vozidla sa neutralizuje tým že volant volant vraciame rýchlo spať do pôvodnej polohy a auto stabilizujeme pridaním plynu
3. Vynášanie zadnej časti môže byť vyriešené aj odvážnym zabrzdením v zákrute
4. V núdzových situáciách ak je šmyk chybou vodiča tak náhly alebo tak silný že sa nevyhnutne blíži nehoda, doporučuje sa zošliapnuť spojku a úplym zabrzdením zablokovať všetky štyri kolesá. Auto sa "zavrie do kruhu" a zostane skôr na ceste.
V moderných autách vodičove chyby korigujú elektronické systémy ako ESP, ktoré sú schopné udržať auto v želanom smere jazdy selektívnym pribrzďovaním jednotlivých kolies a regulovaním krútiaceho momentu prenášaného na vozovku. Aj tu však platia fyzikálne zákony. Limitom je najmä adhézia pneumatík k vozovke.
Ako jazdiť úsporne
V zásade platí, že čím motor pracuje v nižších otáčkach, tým má nižšiu spotrebu paliva. V praxi to znamená, že každý prevodový stupeň rozbiehajte len na nevyhnutnú mieru. Čo najskôr zaraďte vyšší prevodový stupeň. Po rozbehnutí sa snažte čo najväčšiu časť cesty absolvovať na najvyššom (zvyčajne piatom) prevodovom stupni, pritom akcelerátor (ľudovo plyn alebo plynový pedál) stláčajte len na nevyhnutnú mieru. Na druhej strane vyvarujte sa extrémom. Jazda s motorom v príliš nízkych otáčkach, keď už začínate pociťovať jeho nepravidelný chod, síce prináša úsporu paliva, neúmerne však zaťažuje motor, najmä jeho kľukový mechanizmus.
Ak máte starší model vozidla vybavený karburátorom, ušetríte, ak pred križovatkou včas zaradíte neutrál. Následne motor prejde z režimu núteného voľnobehu (s vyššou spotrebou paliva) na voľnobeh (s nižšou potrebou paliva). Podobný efekt úspory pohonných hmôt sa dá dosiahnuť aj pri zjazdoch z kopca na neutrál, no v tomto prípade dochádza k väčšiemu opotrebovaniu brzdových doštičiek, prípadne brzdového obloženia. Navyše pri jazde z kopca je automobil so zaradeným prevodovým stupňom stabilnejší, ako keď plachtí na voľnobeh.
Iná je situácia v prípade moderných automobilov. Ich motory sú vybavené systémom vstrekovania paliva. V takom prípade preradenie na voľnobeh, či už pred križovatkou alebo pri jazde z kopca, má presne opačný efekt, tzn. spotreba sa zvýši. Systém vstrekovania paliva sa totiž v prípade núteného voľnobehu odpája a motor má v tomto režime nulovú spotrebu. Vstrekovanie sa opäť aktivuje stlačením akcelerátora, alebo tesne pred tým, ako motor dosiahne voľnobežné otáčky.
Treba si uvedomiť, že s rastúcou rýchlosťou rastie aerodynamický odpor. Zapnutá klimatizácia, otvorené okná, batožina alebo športové náradie na streche – to všetko zvyšuje priemernú spotrebu. Udržujte auto v optimálnom technickom stave. Napríklad podhustené pneumatiky alebo zadretý brzdový valec (prejavuje sa prehrievaním kolesa) majú za následok zvýšenú spotrebu paliva.
Ako používať ABS
Väčšina motoristov verí na polopravdu, že ABS skracuje brzdnú dráhu. Pritom pravda je taká, že skúsený vodič dokáže zastaviť na kratšom úseku s autom bez ABS. Čím je však vozovka klzkejšia, tým viac sa tento rozdiel stiera v prospech ABS. Prednosť ABS je predovšetkým v tom, že bráni zablokovaniu kolies počas brzdenia a auto ostáva riaditeľné. Rozdielne správanie auta s ABS a bez neho ozrejmia dva príklady. Pri výjazde zo zákruty zbadáte na ceste prekážku (havarovaný automobil). Je vám jasné, že na zasneženej vozovke už nedokážete bezpečne zastaviť. Správny postup – okamžite vytlačte spojku a zároveň čo najintenzívnejšie a súčasne opatrne brzdite. Situácia na vás kladie protichodné požiadavky – opatrne a intenzívne súčasne. Na klzkom povrchu sa v prvom rade zablokujú kolesá. Pokiaľ však auto drží smer, tlak na brzdu nepovoľujte. No v momente, ako sa jeho zadná časť začne dostávať do šmyku, uvoľnite brzdový pedál. Stačí totiž, aby sa kolesá pohybovali po nerovnako klzkom povrchu (čo je takmer vždy), auto sa ocitne v šmyku, v horšom prípade v nezvládnuteľnej rotácii – hodinách. Keď brzdu uvoľníte, kolesá sa začnú odvaľovať a vy volantom stabilizujete vozidlo. Potom ihneď znova intenzívne brzdite. Opísaný postup budete musieť pravdepodobne zopakovať niekoľkokrát. V dostatočnej vzdialenosti pred prekážkou opäť uvoľnite brzdu, lebo so zablokovanými kolesami sa auto riadiť nedá, a pokúste sa prekážku obísť. Ak sa vám nepodarilo rýchlosť dostatočne znížiť, do prekážky narazíte bočným šmykom. Ak aj nie, je veľmi pravdepodobné, že šmyk auto dostane, keď sa ho budete po vyhýbacom manévri snažiť udržať na ceste. Netreba vari pripomínať, že situácia kladie extrémne nároky na vodičskú zručnosť.
A ako to vyzerá s ABS? V momente spozorovania prekážky vytlačte spojku a dupnite na brzdu s maximálne možnou intenzitou (len vtedy ABS pracuje optimálne). Na autách vybavených brzdovým asistentom toto zariadenie rozozná panické brzdenie a samo navodí maximálny tlak v brzdovom potrubí. V tomto momente je dôležité prekonať psychologickú bariéru – s plným nasadením dupnúť na brzdu, keď sa auto pohybuje po klzkej vozovke, sa totiž prieči navyknutým schémam jazdy s automobilmi, ktoré ABS nemajú. Tlak na brzdový pedál ani na okamih neuvoľnite. Vaše auto znižuje rýchlosť bez toho, aby strácalo priamy smer, ani kolesá sa mu nezablokujú. Prácu ABS pociťujete aj v intenzívnom chvení brzdového pedála. V dostatočnej vzdialenosti pred prekážkou sa jej pokúste vyhnúť, ale aj počas manévrovania s volantom držte pedál brzdy naplno stlačený. Auto s nezablokovanými kolesami ostáva riaditeľné a prekážku obíde. To, samozrejme, platí za predpokladu, že rýchlosť auta v momente vyhýbania klesla pod prahovú hodnotu. V každom prípade by mala byť nižšia ako na aute bez ABS. Jeho vodič totiž musel prerušovať brzdenie, aby stabilizoval vozidlo na ceste. Auto s ABS pri brzdení stabilitu nestráca.
Nedotáčavé a pretáčavé jazdné vlastnosti vozidla
Nedotáčavé správanie vozidla znamená, že auto má v zákrute tendenciu pokračovať v jazde priamym smerom von z oblúka. Táto vlastnosť je typická pre vozidlá s pohonom prednej nápravy. Výraznejšie sa prejavuje pri verziách s ťažším motorom (najmä dieselovým) a pri minimálnom zaťažení vozidla nákladom či pasažiermi. Nedotáčavosť môže ovplyvňovať aj kvalita použitých pneumatík. Moderné konštrukcie podvozka sa snažia nedotáčavosť minimalizovať a čo najviac sa priblížiť k neutrálnemu správaniu vozidla v zákrutách. Pretáčavé auto má pri neprimeranej rýchlosti v zákrute tendenciu točiť sa okolo vlastnej osi, zadok predbieha predok smerom von zo zákruty. Pretáčavé vlastnosti sú najvýraznejšie pri autách so silným a ťažkým motorom umiestneným vzadu a pohonom zadnej nápravy.
Pre priemerného vodiča je najvhodnejšie auto s predným pohonom a motorom vpredu s mierne nedotáčavými vlastnosťami. Nie je náhoda, že táto koncepcia má na súčasnom automobilovom trhu drvivú prevahu.Pre športovú jazdu je zadný náhon viac vhodný pretože ma niektoré technické prednosti, ktoré sa najviac uplatňujú vo veľkých luxusných limuzínach (Mercedes, BMW, Lexus) a vačšine športových automobilov. Autá so zadným pohonom majú ďaleko presnejšie a citlivejšie riadenie, v rukách skúseneho vodiča sú pri prejazde zákrut rýchlejšie a dá sa s nimi pri dostatočnom výkone driftovat.
Začínajúci nedotáčavý šmyk sa dá v zákrute korigovať miernym pridaním plynu, no ak sa to preženie, situácia sa ešte zhorší. Častejšie sa preto odporúča vyšliapnuť spojku a snažiť sa volantom udržať auto v želanom smere jazdy. Zvládnutie pretáčavého šmyku si vyžaduje skúsené ruky a rýchle kontry volantom proti smeru šmyku.
Opatrenia proti pretáčavému šmyku
1. Pri vynášaní zadnej časti vozu ihneď riadiť proti smeru a prípadne ubrať plyn
2. Šmyk vozidla sa neutralizuje tým že volant volant vraciame rýchlo spať do pôvodnej polohy a auto stabilizujeme pridaním plynu
3. Vynášanie zadnej časti môže byť vyriešené aj odvážnym zabrzdením v zákrute
4. V núdzových situáciách ak je šmyk chybou vodiča tak náhly alebo tak silný že sa nevyhnutne blíži nehoda, doporučuje sa zošliapnuť spojku a úplym zabrzdením zablokovať všetky štyri kolesá. Auto sa "zavrie do kruhu" a zostane skôr na ceste.
V moderných autách vodičove chyby korigujú elektronické systémy ako ESP, ktoré sú schopné udržať auto v želanom smere jazdy selektívnym pribrzďovaním jednotlivých kolies a regulovaním krútiaceho momentu prenášaného na vozovku. Aj tu však platia fyzikálne zákony. Limitom je najmä adhézia pneumatík k vozovke.
Ako jazdiť úsporne
V zásade platí, že čím motor pracuje v nižších otáčkach, tým má nižšiu spotrebu paliva. V praxi to znamená, že každý prevodový stupeň rozbiehajte len na nevyhnutnú mieru. Čo najskôr zaraďte vyšší prevodový stupeň. Po rozbehnutí sa snažte čo najväčšiu časť cesty absolvovať na najvyššom (zvyčajne piatom) prevodovom stupni, pritom akcelerátor (ľudovo plyn alebo plynový pedál) stláčajte len na nevyhnutnú mieru. Na druhej strane vyvarujte sa extrémom. Jazda s motorom v príliš nízkych otáčkach, keď už začínate pociťovať jeho nepravidelný chod, síce prináša úsporu paliva, neúmerne však zaťažuje motor, najmä jeho kľukový mechanizmus.
Ak máte starší model vozidla vybavený karburátorom, ušetríte, ak pred križovatkou včas zaradíte neutrál. Následne motor prejde z režimu núteného voľnobehu (s vyššou spotrebou paliva) na voľnobeh (s nižšou potrebou paliva). Podobný efekt úspory pohonných hmôt sa dá dosiahnuť aj pri zjazdoch z kopca na neutrál, no v tomto prípade dochádza k väčšiemu opotrebovaniu brzdových doštičiek, prípadne brzdového obloženia. Navyše pri jazde z kopca je automobil so zaradeným prevodovým stupňom stabilnejší, ako keď plachtí na voľnobeh.
Iná je situácia v prípade moderných automobilov. Ich motory sú vybavené systémom vstrekovania paliva. V takom prípade preradenie na voľnobeh, či už pred križovatkou alebo pri jazde z kopca, má presne opačný efekt, tzn. spotreba sa zvýši. Systém vstrekovania paliva sa totiž v prípade núteného voľnobehu odpája a motor má v tomto režime nulovú spotrebu. Vstrekovanie sa opäť aktivuje stlačením akcelerátora, alebo tesne pred tým, ako motor dosiahne voľnobežné otáčky.
Treba si uvedomiť, že s rastúcou rýchlosťou rastie aerodynamický odpor. Zapnutá klimatizácia, otvorené okná, batožina alebo športové náradie na streche – to všetko zvyšuje priemernú spotrebu. Udržujte auto v optimálnom technickom stave. Napríklad podhustené pneumatiky alebo zadretý brzdový valec (prejavuje sa prehrievaním kolesa) majú za následok zvýšenú spotrebu paliva.
Ako používať ABS
Väčšina motoristov verí na polopravdu, že ABS skracuje brzdnú dráhu. Pritom pravda je taká, že skúsený vodič dokáže zastaviť na kratšom úseku s autom bez ABS. Čím je však vozovka klzkejšia, tým viac sa tento rozdiel stiera v prospech ABS. Prednosť ABS je predovšetkým v tom, že bráni zablokovaniu kolies počas brzdenia a auto ostáva riaditeľné. Rozdielne správanie auta s ABS a bez neho ozrejmia dva príklady. Pri výjazde zo zákruty zbadáte na ceste prekážku (havarovaný automobil). Je vám jasné, že na zasneženej vozovke už nedokážete bezpečne zastaviť. Správny postup – okamžite vytlačte spojku a zároveň čo najintenzívnejšie a súčasne opatrne brzdite. Situácia na vás kladie protichodné požiadavky – opatrne a intenzívne súčasne. Na klzkom povrchu sa v prvom rade zablokujú kolesá. Pokiaľ však auto drží smer, tlak na brzdu nepovoľujte. No v momente, ako sa jeho zadná časť začne dostávať do šmyku, uvoľnite brzdový pedál. Stačí totiž, aby sa kolesá pohybovali po nerovnako klzkom povrchu (čo je takmer vždy), auto sa ocitne v šmyku, v horšom prípade v nezvládnuteľnej rotácii – hodinách. Keď brzdu uvoľníte, kolesá sa začnú odvaľovať a vy volantom stabilizujete vozidlo. Potom ihneď znova intenzívne brzdite. Opísaný postup budete musieť pravdepodobne zopakovať niekoľkokrát. V dostatočnej vzdialenosti pred prekážkou opäť uvoľnite brzdu, lebo so zablokovanými kolesami sa auto riadiť nedá, a pokúste sa prekážku obísť. Ak sa vám nepodarilo rýchlosť dostatočne znížiť, do prekážky narazíte bočným šmykom. Ak aj nie, je veľmi pravdepodobné, že šmyk auto dostane, keď sa ho budete po vyhýbacom manévri snažiť udržať na ceste. Netreba vari pripomínať, že situácia kladie extrémne nároky na vodičskú zručnosť.
A ako to vyzerá s ABS? V momente spozorovania prekážky vytlačte spojku a dupnite na brzdu s maximálne možnou intenzitou (len vtedy ABS pracuje optimálne). Na autách vybavených brzdovým asistentom toto zariadenie rozozná panické brzdenie a samo navodí maximálny tlak v brzdovom potrubí. V tomto momente je dôležité prekonať psychologickú bariéru – s plným nasadením dupnúť na brzdu, keď sa auto pohybuje po klzkej vozovke, sa totiž prieči navyknutým schémam jazdy s automobilmi, ktoré ABS nemajú. Tlak na brzdový pedál ani na okamih neuvoľnite. Vaše auto znižuje rýchlosť bez toho, aby strácalo priamy smer, ani kolesá sa mu nezablokujú. Prácu ABS pociťujete aj v intenzívnom chvení brzdového pedála. V dostatočnej vzdialenosti pred prekážkou sa jej pokúste vyhnúť, ale aj počas manévrovania s volantom držte pedál brzdy naplno stlačený. Auto s nezablokovanými kolesami ostáva riaditeľné a prekážku obíde. To, samozrejme, platí za predpokladu, že rýchlosť auta v momente vyhýbania klesla pod prahovú hodnotu. V každom prípade by mala byť nižšia ako na aute bez ABS. Jeho vodič totiž musel prerušovať brzdenie, aby stabilizoval vozidlo na ceste. Auto s ABS pri brzdení stabilitu nestráca.